Upadłość konsumencka ile trwa?

autor: Redakcja

Upadłość konsumencka ile trwa?

Upadłość konsumencka

 

Upadłość konsumencka jest procesem złożonym i składa się z trzech zasadniczych etapów.  Zapraszamy do zapoznania się z opisem poszczególnych etapów.

 

Etap pierwszy upadłości konsumenckiej

 

Pierwszym jest postanowienie sądu w przedmiocie ogłoszenia upadłości, jednak zanim złożymy wniosek do sądu i otrzymamy rozstrzygnięcie należy się przygotować. Im więcej zgromadzimy dokumentów, im umiejętniej opiszemy naszą sytuację i przede wszystkim wykażemy się należytą starannością, tym ostatecznie lepsze warunki oddłużenia otrzymamy. Dlatego tak ważne jest aby skorzystać z pomocy doświadczonej kancelarii doradcy restrukturyzacyjnego jak www.nowystart.pl, która w umiejętny sposób pozyska lub wskaże gdzie otrzymamy wymagane informacje. Z naszego doświadczenia i z naszą pomocą etap gromadzenia dokumentów nie powinien trwać dłużej niż 14 do 21 dni.

 


⇒ Chciałbyś porozmawiać z naszym specjalistą na temat Twojego przypadku?

    Napisz, zadzwoń:

mailEmail:  kontakt@kancelaria-bezdlugu.pl
tel Telefon: 607-863-926 | 690-861-313

 

Kolejnym krokiem etapu pierwszego jest przygotowanie wniosku. Na czas jego sporządzenia niewątpliwie wpływ ma skomplikowanie sprawy, niemniej jednak z praktyki wynika, że jesteśmy w stanie przygotować rzeczowy, uargumentowany wniosek w czasie od 14 do 21 dni. Dopiero po sporządzeniu wniosku i złożeniu go do właściwego Sądu Gospodarczego, oczekujemy na wydanie postanowienia w przedmiocie ogłoszenia upadłości. W tym przypadku, czas oczekiwania na rozpatrzenie sprawy przez sąd, nie powinien wynosić dłużej niż 90 dni, a zdarzają się Sądy gdzie ten czas bywa krótszy, więc reasumując jeśli działamy sprawnie i wspieramy działania wybranego prawnika pierwszy etap nie powinien trwać dłużej jak od 3 do 4 miesięcy.

Już sam fakt pozytywnego rozpatrzenia wniosku o ogłoszenie upadłości, czyli wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości konsumenckiej, przynosi dłużnikowi wiele korzyści. Bowiem, od tego momentu zostają wstrzymane egzekucje komornicze wobec dłużnika, wstrzymane jest również naliczanie odsetek i kosztów, toczące się postępowania sądowe ulegają zawieszeniu, a nowe postępowania nie mogą otrzymać biegu.

Etap drugi upadłości konsumenckiej

 

Drugim etapem procedury oddłużeniowej jest postępowanie upadłościowe właściwe prowadzone przez syndyka masy upadłości. Z naszego doświadczenia wynika, iż jeśli nie posiadamy majątku, lub majątek jest znikomej wartości trwa ono od 6 do 12 miesięcy. Jednakże jeśli sprawa jest skomplikowana lub w przypadku posiadania przez dłużnika udziału w nieruchomości czas trwania postępowania upadłościowego może ulec wydłużeniu nawet do 24 miesięcy. Etap ten kończy się ustaleniem listy wierzytelności i rozstrzygnięciem Sądu Gospodarczego o sposobie zakończenia tego postępowania, czyli decyzja o całkowitym umorzeniu zadłużenia lub o ustaleniu planu spłat.

 

Etap trzeci upadłości konsumenckiej

 

Ostatnim stadium procedury oddłużeniowej jest realizacja planu spłat. Sąd Gospodarczy może postanowić o zasądzeniu planu spłat opiewającego na okres od 12 do 36 miesięcy. W szczególnych przypadkach, w zależności od stopnia zawinienia dłużnika okres ten może zostać wydłużony do maksymalnie 84 miesięcy. Ważne jest to, że w tym czasie możemy nabywać składniki majątku, prowadzić działalność i normalnie funkcjonować na rynku pracy.

Reasumując, w przypadku, gdy nie posiadamy majątku i nie zawiniliśmy powstaniu naszego zadłużenia, procedura upadłości konsumenckiej wynosi zazwyczaj około 4 lat, jednakże w sytuacji, gdy w sposób zawiniony doprowadziliśmy do stanu naszego zadłużenia musimy liczyć się z faktem wydłużenia postępowania nawet do 8 lat. Przypominamy jednak, że w praktyce zazwyczaj po roku czasu od ogłoszenia upadłości dłużnik może swobodnie dysponować swoim wynagrodzeniem za pracę, prowadzić działalność gospodarczą, jak i nabywać składniki majątku.

 


⇒ Chciałbyś porozmawiać z naszym ekspertem na temat Twojego przypadku?

    Napisz, zadzwoń:

mailEmail:  kontakt@kancelaria-bezdlugu.pl
tel Telefon: 607-863-926 | 690-861-313